Mnoho podob cyklistiky. Kterou vidí řidič?

Aktualizace: kvě 31


Od skoků na lesních trailech po sprinterské dojezdy závodů udivující svou rychlostí – cyklistika je velmi rozmanitá. Dokážou takovéto rozdíly vidět i v necyklistické populaci? A co ještě jemnější dělení na cyklistiku za účelem sportovního vyžití a tréninku a cyklistiku za účelem transportu, například do práce nebo na nákup?


Tenhle rozdíl vnímají ve Španělsku, kde na základě místních vyhlášek je maximální povolená rychlost na cyklostezkách stanovená na 30 km/h. V případě, že je cyklostezka součástí chodníku a není od něj nijak oddělená, je maximální rychlost dokonce jen 10 km/h, což je zaměřeno především na bezpečí chodců. V případě, kdy cyklista jede rychleji, prostě využije silnici.


Z našeho pohledu spočívá krása řešení v tom, že nabízí alternativu a uspokojí i rychlého silničáře stejně jako toho, který jede na nákup nebo z práce. Zároveň z toho plynou výhody i pro motorizovanou dopravu a městské soužití jako celek: Cyklisté, kteří se snaží podávat sportovní výkon, jsou na silnicích, kde nebrzdí provoz tolik jako pomalejší kolegové, a zároveň neohrožují chodce a malé děti na cyklostezkách, k čemuž cyklostezky můžou svádět.


Pokud na sebe místo dresu obléknete mikinu a pojedete na nákup, můžete se s klidným svědomím pohybovat po cyklostezkách, aniž byste omezovali plynulost dopravy.


Výsledek? Příjemnější soužití všem účastníkům silničního i toho cyklostezkového provozu.


A co vy? Jaký stereotyp se vám vybaví při diskuzi o cyklistech? A co si myslíte o tomto řešení? Napište nám!


Iniciativa Ukaž respekt chce více vzájemného respektu mezi motoristy a cyklisty. Naším dlouhodobým cílem je ohleduplnost na silnicích a snížení počtu nehod lidí na kole. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.